I am Norhawati, your Shaklee Independent Distributor at Puchong, Selangor. COD Putrajaya and Puchong area. Delivery throughout Malaysia.

Shaklee ID : 884160|wati.hawa@gmail.com|012.6371558 |FB : Norhawati Page : Vitalicious2u


"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia"

"Ya Allah, apabila rezekiku ada di langit, maka turunkanlah, apabila di dalam bumi, maka keluarkanlah, apabila di laut maka naikkanlah, apabila jauh maka dekatkanlah, sekiranya dekat maka permudahkanlah, dan sekiranya sedikit maka perbanyakkanlah dan sekiranya sedia banyak maka permudahkanlah untuk mendapatkannya, juga berilah keberkatan terhadap rezeki tersebut dan berikanlah rezeki padaku sebagaimana yang ku jangka, dengan rezeki yang halal dan baik, serta banyak lagi keberkatan sehinggakan ku tidak memerlukan sesiapa selain dari-Mu, dan jadikanlah kedua tanganku ini berada di atas dengan suka memberi dan menderma, dan jangan jadikan dua tanganku ini di bawah dengan suka meminta-minta, sesungguhnya Engkau amat berkuasa ke atas setiap sesuatu".

Thursday 20 November 2014

Ibu Menyusu Dan Haid~~~








Kenapa Kebanyakan Ibu Menyusu Tak Datang Haid?


Saya kongsikan dari blog Kasih Sayang

KAITAN PENYUSUAN SUSU IBU DENGAN MENSTURASI:

Kenapakah kebanyakan ibu menyusu tidak mengalami kedatangan haid?

Ini dapat dijelaskan dalam rajah ni..











Dalam keadaan biasa, Hypotalamus menghantar gonadotropin releasing hormone (GnRH) ke kelenjar pituitari. Akibatnya kelenjar pituitari mengeluarkan follicle stimulating hormones (FSH) yang menjadikan ovari menghasilkan telur.

Ovari lantas mengaktifkan estrogen bagi membentuk lapisan dalam rahim untuk persediaan sekiranya berlaku persenyawaan. Sekiranya tiada persenyawaan, lapisan ini akan gugur sebagai darah haid.

Lalu, apa kaitan dgn penyusuan?

Hormon prolaktin yakni hormon penyusuan menyebabkan kelenjar pituitari menghantar arahan kepada hipotalamus agar tidak menghantar GnRH ke ovari. Jadi ovari tidak menghasilkan telur dan tidak merangsang estrogen. Oleh itu tiada telur yg keluar, tiada lapisan rahim terbentuk. Maka sebab itu kebanyakan ibu menyusu tidak mengalami kedatangan haid, terutama yang direct feeding & exclusive breastfeeding.

Namun, tak semua ibu menyusu tidak didatangi haid ya. Macam saya sekarang, baby dah masuk 8 bulan tapi masih belum didatangi period lagi. Mula-mula was-was jugak, siap beli pregnant test lagi, bukan ape, sebab tak pernah jadi macam ni.

Biasanya kalau dah tak 100% DF (dah kerja & pam) hormon prolaktin tak 'sekuat' biasa sbb dah kurang stimulasi (masa siang tak pam tiap jam)

Setiap ibu act differently sebenarnya terhadap perubahan hormon. Cuma secara teori amnya ibu yg menyusu tidak mengalami kedatangan haid atas sebab2 di atas :)

Ibu-ibu boleh cuba GLA Complex untuk mengatasi masalah ini. Setakat ini saya pun masih mencuba GLA Complex untuk menstabilkan haid.































* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

 Berminat @ sebarang pertanyaan :
 [wati] Shaklee Independent Distributor (ID :884160]
|| 012 - 637 1558||        [wati.hawa@gmail.com]
 fb : Norhawati Hawa page : Vitaliciuos2u


No comments:

Post a Comment